reklama

Uszkodzony wydech, silnik i zatrzymanie czyli akcja „Smog”

Policjanci z oławskiego ogniwa ruchu drogowego, 1 lutego przeprowadzili akcję „Smog”. Działania miały na celu wyeliminowanie z ruchu aut, których stan techniczny w oczywisty sposób wskazywał na nieprawidłowe działanie silnika lub uszkodzenie układu wydechowego, co wpływa na zwiększoną emisję spalin.

W akcji wzięło udział dziewięciu policjantów, którzy skontrolowali 63 pojazdy. – Mundurowi szczególną uwagę zwracali na nadmierne zadymienie, niesprawne układy wydechowe czy wycieki płynów eksploatacyjnych – mówi podinsp. Alicja Jędo z KPP w Oławie. – W ramach prowadzonej kontroli policjanci zatrzymali 14 dowodów rejestracyjnych i jednego kierującego, który był poszukiwany przez organy ścigania.

Celem akcji było wyeliminowanie z ruchu drogowego pojazdów naruszających wymagania ochrony środowiska. Kierowcy, których pojazdy nie spełniają wymogów określonych przepisami prawa muszą się liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego, który zostanie zwrócony dopiero po usunięciu usterki.

Policja przypomina obowiązujące przepisy:

Art. 66. ust. 1, pkt 3) Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128 z późn. zm.) stanowi, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. nr 32 poz. 951).

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

2) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza λ (lambda) nie przekraczały wartości podanych w tabeli „Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ”, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że:

a) dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia;

b) dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6, 7, 8, 9, 10 i 11 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia nie stosuje się;

c) wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza λ (lambda) stosuje się do pojazdu wyposażonego w odpowiednią sondę.

3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1, a w przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie przekraczało 1,5 m-1.

Art. 132. ust. 1. pkt 1) c) Ustawy – Prawo o ruchu drogowym określa, że policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska. W tym przypadku, policjant nie może zezwolić na używanie pojazdu przez kierującego.

 

Kategoria artykułu: Na sygnale

Tagi: , , , , , , , , , ,

reklama

Komentarzy (10)

  1. a moj piec grzewczy w jeden dzien emituje wiecej spalin jak te wszystkie skontrolowane samochody.od 21 lat czekam na spelnienie obietnicy danej przez olawskich urzednikow. panie w 1999 roku to cale stare miasto bedzie podlaczone do cieplowni.jest rok 2018 a ja dalej w kaflowym piecu pale.

    Komentarz
  2. Niestety w Polsce nie płaci się podatku od emisji CO2. A ta skoda z silnikie VW ma zapewne zaklamane parametry emisji spalin.

    Komentarz
  3. 9 *8 =72(2 godz wyjazd i zjazd )
    czyli kontrola 1 pojazdy +/- 1,15h na auto bardzo sie napracowali (na stacji cały przegląd trwa ok 20min )
    dajmy na to mam 1,9tdi 110koni(golf) a wtryski od 2.5 (a6,vw transporter) i co panowie policjanci na to?
    to tak jak ze sprawdzaniem gaśnic niby jest ale nie mają kompetencji do sprawdzenia poprawności działania ( mogą tylko sprawdzić stan czy jest w pojeździe a nie czy jest ok)

    Komentarz
  4. Dyzortograf

    Ba najlepsze jest to że w mieście pojazd zapakowany może być przez ma 1min z zapalonym silnikiem, a pani policjant przez całą kontrolę, bo akurat jej partner mnie kontrolował nie zgasiła silnika, kontrola trwała 12min, sygnały świetlne nie były włączone w radiowozie, dodam też że przez następna godzine zaobserwowałem z epatrop nadal tam stał i nadal miał włączony silnik .

    Komentarz
  5. Smog to efekt pogody(zgniły wyż, przyducha, brak wiatru)+niskiej emisji z pieców. Auta mają tu niewielki udział, a benzynowe po wyeliminowaniu etyliny znikomy!Trzeba zapewnić tanie ciepło z sieci miejskiej i wyeliminować piece/kuchnie węglowe z centrum miasta. Zamiast ciepłowni elektrociepłownie, gdzie ciepło jest produktem ubocznym obok prądu. Auta powinny być sprawne, ale dorabianie do tego EKOideologii to przesada!

    Komentarz

Napisz komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.