Przygotuj samochód na zimę. Czas na zmianę opon!

Za chwilę znacznie mogą zmienić się warunki atmosferyczne i jak bywało już niejednokrotnie, w jeden dzień zaskoczyć wszystkich może prawdziwa zima. Okres ten nie jednemu kierowcy spędza sen z powiek. Opady śniegu, błoto pośniegowe pojawiające się w chwili wzrostu temperatur, nisko świecące i oślepiające słońce są jednymi z wielu czynników, które wpływają na bezpieczeństwo na drogach w okresie zimowym. Oblodzona nawierzchnia drogi powoduje często zmniejszenie przyczepności kół naszych pojazdów, co w połączeniu z jazdą z nadmierną prędkością może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Z pewnością bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a co za tym idzie, również nasze życie oraz zdrowie, zależeć może w dużej mierze od nas samych. Dlatego też wrocławscy policjanci przypominają o przygotowaniu pojazdów do zimowej jazdy.

Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania naszego pojazdu do tego okresu. Jednym ze standardowych zabiegów przygotowujących do niższych temperatur jest zmiana opon z letnich na zimowe. Wszystko po to, aby czuć się w nim bezpiecznie. Dlatego dzisiaj omówimy czy i kiedy w ogóle jest potrzeba zmieniania opon na zimowe tj.  odpowiednie do pory roku.

W momencie, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza wszyscy powinni poważnie zastanowić się nad zmianą opon na zimowe. Po pierwsze, opony zimowe i letnie różnią się od siebie materiałami, z których zostały wykonane. Opona zimowa w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza nie twardnieje i zachowuje elastyczność, dzięki czemu lepiej przylega do podłoża. Spowodowane jest to poprzez wysoką zawartość krzemionki.

„Zimówki” są stworzone ze specjalnej mieszanki gumowej, która dobrze radzi sobie nawet podczas wyjątkowo mroźnej pogody. Pamiętajmy, iż opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję, opona stwardniała nie zapewnia niczego poza niekontrolowanym poślizgiem.

Opony letnie i zimowe różnią się od siebie nie tylko składami mieszanek, ale także wzorami bieżników. Opony zimowe mają szersze rowki centralne i kilkakrotnie więcej poprzecznych nacięć bieżnika, czyli tzw. lameli. Inna budowa ma na celu szybsze i skuteczniejsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego oraz zapewnienie lepszej przyczepności na śniegu. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich. Nie da się ukryć, że opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy w zimowych warunkach. Objawia się to zwłaszcza w skróconej drodze hamowania, aniżeli hamowanie w tym samych warunkach jadąc na oponach letnich. Specjalna rzeźba opon zdecydowanie wpływa na kierowanie pojazdem, czy choćby hamowanie, ale pamiętajmy na koniec, że jeśli bieżnik jest mocno zużyty, to opona nie trzyma się dobrze nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.

Pamiętajmy, że to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a kierująca autem osoba. 

Źródło: Policja

Kategoria artykułu: Na sygnale

Tagi: , , , , , ,

reklama

Napisz komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin portalu.