Brudno głównie wokół kubłów

Czy tak musi być? Zdaniem skarżących się na śmieci w okolicach ulic Rybackiej, Młyńskiej i Janowskiego powodem bałaganu może być zmiana firmy sprzątającej miasto. Niektóre miejsca już uporządkowano, a urzędnicy obiecują reagowanie na sygnały mieszkańców

W przetargu na utrzymywanie porządku i czystości na podwórkach, placach, chodnikach, targowisku, ciągach pieszych, przystankach autobusowych oraz na cmentarzu wojennym, wzięły udział 3 firmy: „Seiso” z Wrocławia, „Akme” z Oławy i „Punk Center” z Opola. Wybrano firmę „Seiso”, która – jak twierdzą urzędnicy – spełniała wszystkie wymogi przetargowe i złożyła najkorzystniejszą ofertę. O jej wyborze zadecydowała cena – 618 tys. zł. rocznie. Była to najtańsza propozycja, bo „Akme” zaproponowała 765.360 zł, a trzeci przedsiębiorca – 996 tys. zł.

Wybór firmy sprzątającej spoza Oławy był swojego czasu tematem zainteresowania oławskich radnych  Prawa i Sprawiedliwości, którzy pytali, dlaczego miasto nie wybiera lokalnych przedsiębiorców. Decydująca okazała się cena.

Nowa firma sprząta miasto od maja. Ma dbać o porządek na chodnikach oraz wokół pojemników na odpady komunalne, wywozić śmieci, usuwać chwasty, kosić trawę, sprzątać przystanki komunikacji miejskiej.

Mieszkańcy ulic Młyńskiej, Janowskiego, Rybackiej i Chrobrego 109-122 sygnalizują, że w tych rejonach chodniki są niezamiatane, na trawnikach leżą śmieci, a wokół kontenerów panuje ogromny bałagan. Spytaliśmy w Urzędzie Miejskim, czy miasto kontroluje wywiązywanie się firmy sprzątającej z zawartej umowy oraz czy reaguje na ewentualne sygnały mieszkańców (wysłaliśmy zdjęcia zanieczyszczonych miejsc).

Otrzymaliśmy taką odpowiedź: – Za stan chodników przy budynkach wspólnotowych, a także za porządek wokół kontenerów na odpady odpowiadają zarządcy wspólnot mieszkaniowych, do których należą pojemniki. Podstawowym obowiązkiem zarządcy jest zapewnienie odpowiedniej ilości pojemników, aby nie występowało ich przepełnienie i rozwiewanie śmieci. Firma „Seiso” Adrian Caruk odpowiada za utrzymanie czystości na terenach gminnych, w tym wokół pojemników, które należą do budynków komunalnych.

Pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska zlecili uporządkowanie miejsca wskazanego na zdjęciach, znajdującego się na terenie komunalnym. Informacje o śmieciach poza tym obszarem przekazali odpowiednim zarządcom.

– Pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska oraz Straż Miejska w Oławie na bieżąco kontrolują stan czystości na terenie miasta – informuje Lilla Rzadkowska, sekretarz miasta. – W razie zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, bądź otrzymania sygnału od mieszkańców, są one przekazywane do podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie czystości danego terenu (w tym m.in.: zarządców nieruchomości, zarządców dróg, prywatnym właścicielom oraz firmie „Seiso”).

Tekst i fot.: Monika Gałuszka-Sucharska [email protected]

Kategoria artykułu: Aktualności

Tagi: , , , , , , , , ,

reklama

Komentarzy (26)

  1. Pora zabrać się za tych lumpow co wygrzebują cały syf, przylezie, przewali wszystko, wysypie na ziemie i idzie w cholerę!! Czas żeby nasza kochana straż coś z tym zrobiła! Przecież to do kubła nie idzie dojść nie raz. Wszystko zamiast w kontenerze leży na ziemi! tym bardziej że w tych śmieciach nie ma nic takiego żeby narobić takiego chlewu.
    No i ten chleb, moi kochani sąsiedzi zamiast wyrzucić chleb to rozwalają go po całym trawniku. leży to potem i wygląda jak wielki chlew, parapety całe posrane….

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
    • Mieszkam na Młyńskiej i ludzie przynoszą chleb i rozrzucają gołębiom, jest plaga normalnie tych latających szczurów. Powinno się ogrodzić śmietniki, dać więcej kontenerów. Nie dopuszczać meneli do tego. I straż miejska powinna patrolować i wystawiać mandaty osobom, które karmią szkodniki!

      Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
      • Ninja, wg Ciebie zwierzęta to szkodniki? A masz jakieś mądre zdanie na temat pewnego gatunku zwierząt, jakim jest homo sapiens? Wg Ciebie to pożyteczny gatunek?
        Założę się, że jesteś facetem. Większośc z Was ma problem z empatią…

        Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  2. Tan śmietnik ma za dużo użytkowników. Rybacka i zakłady gastronomiczne powinny mieć osobny śmietnik. Szczególnie restauracja „Enklawa” , pizzeria , kawiarnia i browar Probus – to główni użytkownicy śmietnika, który po wywiezieniu śmieci natychmiast znów jest pełny.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  3. Trzeba zrobić tak jak spółdzielnia ODRA zaczyna robić, ogrodzone śmietniki zamykane na klucz i temat zamknięty.
    Najlepiej jeszcze jakąś kamerę bo ludzie w ogóle nie segregują.
    Oczywiście kary tak po 1000 zł bo inaczej polaka się nie nauczy.
    Pamiętajcie, że śmietniki należą do mieszkańców, a Burmistrz powinien brać kasę za dzierżawę terenu i opłaty za ekstra sprzątanie waszych śmieci. Jak się komuś nie podoba to niech trzyma śmieci w piwnicy i nie korzysta z terenu miejskiego.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
    • Szanowny trollu ratuszowy. Utrzymanie porządku na ternie miasta jest to zadanie miasta, czyli jej przedstawicieli (m. in. burmistrza). A skoro burmistrz sobie najwyraźniej z tym nie radzi, natomiast jego fani wypisują takie brednie jak ty powyżej to należy się zastanowić nad tym aby jednak skrócić mu kadencję.

      Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  4. Panisko Zygmunt się odezwał, co go na wszystko stać.
    Nikt Ci nie każe segregować, ale śmieci mają lądować w śmietniku i masz go zamykać aby nikt ich nie wywalał.
    Masz płacić też za dzierżawę terenu miejskiego.
    Jak Ciebie stać to sobie wybuduj hermetyczny śmietnik w piwnicy , nie będziesz musiał swoich śmieci eksponować jak na zdjęciu wyżej.
    Ostatnio w bio zauważyłem szufladę i wykładzinę typu linoleum, to społeczeństwo raczej nie wyedukuje się.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  5. Marian, Ty to prawdziwy Marian jesteś. Na wysypisku śmieci i tak idą na jedną taśmę zapytaj ludzi ktorzy tam pracują. Cała ta segregacja to pic na wodę tylko wyciąganie kasy. Zrobiliby jedną opłatę nawet wyższą i byłoby z głowy. Myślisz, że każdy będzie trzymał po 5 kubłów w domu? A do ludzi, którzy nie segregują proponuję strzelać to się chamy nauczą. Co do Burmistrza to niech się zajmie czystością w mieście bo dużo pozostawia do życzenia a sposób na to jest bardzo prosty tylko Pan Burmistrz jakoś nie może na niego wpaść albo woli płacić firmom, które udają, że coś robią.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  6. Dodam jeszcze jedno, Burmistrz jak widać z przytoczonej odpowiedzi lubi umywać od wszystkiego ręce a sam nie potrafi znaleźć odpowiednich rozwiązań. Miałem nadzieję, że jako osoba, która jawiła się na takiego wspaniałego „gospodarza” będzie zarządzał miastem jak należy, tymczasem cóż. Okazuje się, że najlepiej co Burmistrzowi wychodzi to pozowanie na zdjęciach podczas festynów. Szkoda. Stracił Pan mój głos, zresztą nie tylko mój.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  7. ,,, ….. Podstawowym obowiązkiem zarządcy jest zapewnienie odpowiedniej ilości pojemników, aby nie występowało ich przepełnienie i rozwiewanie śmieci. …… ”

    Sugeruję zastawić cały plac na Młyńskiej pojemnikami na śmieci i problem zostanie (na pozór) rozwiązany.
    Nie jest problemem zbyt szybkie napełnianie pojemników odpadami , nawet przez takie ,,instytucje” jak ;
    restauracja „Enklawa” , pizzeria , kawiarnia , browar Probus i obcych osób podjeżdżających samochodem w celu pozbycia się swoich śmieci lecz częstotliwość ich wywożenia.
    …., trzeba zweryfikować umowę ….. , jaki problem (?)

    Z tego co jest mi wiadome Centrum Obsługi Nieruchomości BLD Sp. z o.o (zarządca Wspólnoty Mieszkaniowej na Młyńskiej) wystąpił do UM z wnioskiem o odgrodzeniu omawianych pojemników.
    Jako lokator w/w wspólnoty i użytkownik tych pojemników mogę spytać w jakim etapie mają się te sprawy ?

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
    • Centrum Obsługi Nieruchomości "BLD"

      Witam. Zgodę z Urzędu Miasta juz otrzymaliśmy, teraz musimy uzgodnić z Konserwatorem Zabytków możliwość postawienia wiaty w tym miejscu i jeśli zgodzi się, to musi zatwierdzić jej wzór. Kolejnym etapem będzie zgoda korzystających z „gniazda śmieciowego” pobliskich Wspólnot Mieszkaniowych i firm na partycypowanie w kosztach jej postawienia.
      Od 1 stycznia 2018 będzie zmiana sposobu segregacji i konieczne będą zmiany ilości kontenerów, więc trzeba będzie poczekać, aż Związek Międzygminny Ślęza Oława poda dokładnie przeliczniki, żebyśmy wiedzieli jakie i ile kontenerów musimy postawić i do tego dostosować wielkość wiaty.
      Mamy nadzieje, że wszyscy będą chętni i będą współpracować.

      Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  8. Do „Mańka/Mariana: Paniskiem nie jestem, nie mam miejsca w chałupie na 4 wiadra, dlatego nie sortuję i za to płacę, proste?
    Kup sobie zeszyt w kratkę, usiądź na ławce vis a vis śmietnika i zapisuj, kto wyrzuca ponad Twoje widzenie rzeczywistości/paragrafów. Gdy zauważysz taki fakt, a nie zdążysz poderwać się z ławki, ułóż gdzieś z boku, albo butem nagarnij bliżej kontenera. Jeśli znajdziesz chwilę luzu w swoim działaniu, możesz karmić ptaki i z nimi rozmawiać, pozdrawiam. Ps: Zawsze „moje” ląduje w kontenerze.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  9. Pewno nie było by problemem zwiększyć częstotliwość wywozu tylko trzeba by firmom prywatnym zapłacić za śmieciarki, a co za tym idzie pewno drastycznie wzrosła by stawka, a tanio i tak nie jest.
    Czy chcecie tego?
    Wiem że segregacja to ściema, ale co zrobić to Państwo nas do tego zmusza. Po co powstał zakład w Gaci?
    Skoro jest i tak wszystko segregowane to po co my robimy segragację? To czysta fikcja.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  10. Mam nieruchomości w dwóch różnych powiatach . Oława jest droga i licho zorganizowana. Firma która wywozi śmieci zostawia po sobie chlew w miejscu zatrzymania a pojemniki na śmieci są rzucane gdzie popadnie bo to nie jest ich mienie. Nie jest realizowana decyzja sanepidu zobowiązująca władze powiatu i gminy do zwiększenia częstotliwości wywozu odpadów bio oraz odpadków mieszanych w okresie letnim ze względu na procesy psucia się ich w wysokich temperaturach. Władza to olewa a Sanepid rżnie greka że nie wie że nie zrobiono nic. Więc bakterie , robactwo i smród po dwóch tygodniach kiszenia się jest niewyobrażalny. W drugiej gminie gdzie mam nieruchomość za te same pieniądze mam dwa razy częściej dokonywany wywóz a pojemniki na odpady dostarczone są przez firmę wywożącą. Da się ? ….ale nie w Oławie.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  11. Dlaczego FIRMA nie sprząta podwórka przy ul. Chrobrego 108-118 w Oławie?
    Trawa, a właściwie pokrzywy i różne chwasty rosną nie koszone przez całe miesiące pod blokiem do wysokości 1m.
    Na jesieni i w okresie wiosennym całe zwały liści nie sprzątane, przenosi wiatr z miejsca na miejsce.
    Nikt się tym nie interesuje. Czyżby mieszkają tutaj ludzie II kategorii? Nie jesteśmy imigrantami u licha.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu
  12. Centrum Obsługi Nieruchomości „BLD” napisał:

    ,,Witam. Zgodę z Urzędu Miasta juz otrzymaliśmy, teraz musimy uzgodnić z Konserwatorem Zabytków możliwość postawienia wiaty w tym miejscu i jeśli zgodzi się, to musi zatwierdzić jej wzór. Kolejnym etapem będzie zgoda korzystających z „gniazda śmieciowego” pobliskich Wspólnot Mieszkaniowych i firm na partycypowanie w kosztach jej postawienia.
    Od 1 stycznia 2018 będzie zmiana sposobu segregacji i konieczne będą zmiany ilości kontenerów, więc trzeba będzie poczekać, aż Związek Międzygminny Ślęza Oława poda dokładnie przeliczniki, żebyśmy wiedzieli jakie i ile kontenerów musimy postawić i do tego dostosować wielkość wiaty.
    Mamy nadzieje, że wszyscy będą chętni i będą współpracować.”

    P.s.
    To kiedy będzie te wielkie otwarcie tych wiat na kubły nieszczęsne ?
    ….. na Własta już stoją , a na Młyńskiej już pół roku mija i nima.

    Komentarz Zgłoś naruszenie regulaminu

Napisz komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin portalu.